Vervolg Kabul

4 augustus 2013

Nou Kabul is dus wel ff iets anders als Kunduz. Veel meer regeltjes en iedereen let op iedereen mn op HQ (hoofdkwartier Eupol). De eerste twee weken waren zeer onaangenaam. We (Frank en ik) kregen 2 plekken op een kantoor toegewezen waar we samen met twee Finnen zaten.

HQ

(Foto; Laatste kantoor laag gebouw links bij het grasveld. Verder een foto van de Kabul River vanaf het dak van het gebouw van HQ. De rivier is overigens niet gevuld met water maar voornamelijk met uitwerpselen en dát ruik je!!!!!!Kabul river

Wat mij bekend is van Finnen beperkt zich  zo ongeveer tot hun sauna- en drankgebruik. Verder wist ik niet zoveel van ze. En.................dat is nog steeds zo!

Ik heb zelden of nooit meegemaakt dat je uren in één en dezelfde ruimte met mensen zit zonder dat er ook maar een woord gewisseld wordt. Soms , als we geluk hadden, hoorden we iets"uit hun mond komen wat op een "Yes" of "No"leek. Dat was het dan wel. Omdat we vanuit Kunduz boventallig zijn geplaatst in Kabul is/was er eigenlijk geen werk voor ons.  We moesten 'iets' gaan doen mbt Scenario Based Training (SBT). Wát was ons niet geheel duidelijk dus zijn we zelf maar begonnen met het maken van een presentatie over het hoe en waarom van een SBT.

Na twee weken hebben we onze chef aangesproken over het feit dat we wel errug(!) weinig te doen hadden.Dát hadden we eerder moeten doen!! Twee dagen later mochten we onze presentatie ten gehore brengen aan de Head of Mission (HoM) en het volledige Eupol management.. Na deze presentatie was men zo enthousiast dat wij toestemming kregen om dezelfde presentatie voor te dragen in Masar e Sharif (MeS) en Herat. De bedoeling is om onze ervaringen vanuit Kunduz over te brengen en hen, daar waar mogelijk te helpen en/of ondersteunen bij de uitvoering van een SBT.

Op 22 juli vlogen we met het Eupol vliegtuig naar Herat eerste presentatie. Ongeveer 2,5 uur vliegen vanaf Kabul. Aankomst Herat een uur of 11.30. Vervolgens lunchen en de presentatie doen om 13.00 uur. Rond 15.00 uur zaten we weer in 'ons' vliegtuig. We waren de enige passagiers en de piloten bleven op ons wachten tot we klaar waren voor vertrek.. Ik heb het al vaker gezegd en geschreven "het valt niet mee om gewoon te blijven".

Op 24 juli naar MeS om daar, dezelfde, presentatie te geven. Helaas konden we niet met ons Eupol vliegtuig maar moesten we met ISAF (militairen)vliegen. We moesten dus met een Hercules transportvliegtuig en dat is beduidend minder comfortabel. Bovendien moesten we om 03.00 (!!!!) ons bedje uit. Te 05.30 uur vertrokken we vanuit Kabul.

Hercules

De presentatie hadden we om 10.30 uur. Om 12.30 uur moesten we weer op het vliegveld zijn omdat we met een helicopter naar Kunduz moesten!! PRACHTIG!!!!!De helicopterinterieur heli

Schitterend uitzicht en een ervaring op zich.

Dan.....tóch nog een keertje Kunduz. We moesten daar zijn omdat we toch in de buurt waren (MeS) en omdat we de containers waar we in gewoond hadden moesten overdragen aan het Duitse leger. Dit moest geformaliseerd worden met een Eupol handtekening. Appeltje eitje zou je zeggen..............helaas....niet dus. Woensdagmiddag in Kunduz aangekomen en pas dinsdag weer in het vliegtuig naar Kabul...zónder handtekening. De Duitse commandant vd compound mocht z'n handtekening pas zetten ná toestemming/goedkeuring vh Duitse ministerie. Hij kreeg die toestemming dus(nog) niet. Ondertussen konden wij in Kunduz oude kennissen op gaan zoeken. Ik heb nog een afspraak gehad met de generaal van PeM omdat er nog goederen vanuit Kabul overgedragen moesten worden. Wel leuk hem toch nog een keer te hebben ontmoet na ons definitieve afscheid op 2 juli.

Verder was het bloedheet in Kunduz (50+) en dat is toch niet zó prettig!! Het grootste deel vd dag was je vanwege de hitte genoodzaakt in je container te blijven met de airco aan. Dinsdag weer terug gevlogen naar Kabul met een comfortabel Dash vliegtuig (Canadese maatschappij).

Dash

Inmiddels waren de collega's met wie we de SBT';s gaan doen in het land weder terug van hun verlof.

De rest van de week bijpraten en plannen maken voor tijdens en na ons verlof (Frank vanaf 3/8 en ik van 5/8).

Op 5/8 vlieg ik naar Sri Lanka waar ik Maja op 6/8 weer zie voor een vakantie van 3 weken!!!! Prima vooruitzichten dus!!!!

1. Annie Oosterink:
    Hoi Jaap,
    Wat leuk dat je weer even naar Kunduz bent geweest. Het is natuurlijk geweldig dat je je presentatie hebt gemaakt terwijl je niks had te doen en dat dat dan zo'n succes wordt. Ga genieten van je vakantie en jullie tijd samen. Doe de groeten ook aan Maja. groet Ben en Annie
  2. Mel:
    4 augustus 2013
    Hoi Jaap! Jammer van je nieuwe collega's (Finnen). Geniet van je verlof en een fijne vakantie in Sri Lanka!! Ben benieuwd naar je avonturen erna. Xxx
  3. Willem:
    4 augustus 2013
    Jaap! Mooi verhaal weer. Geniet lekker van je vakantie straks met maja! Groeten Willem
  4. Terry:
    Hey Jaap,
    Misschien waren die Finnen al wel gewaarschuwd; niet met Jaap lullen anders houdt ie niet meer op ....................
    Goed te lezen dat je nog steeds erg druk bent met van alles en ?????
    Gelukkig kan je nu weer even 3 weken bijtanken voor het allemaal te veel wordt voor je. Heel veel plezier in Sri Lanka !!!
  5. Gijs en Elly van Keulen:
    6 augustus 2013
    Hoi Jaap,
    Het was dus nogal saai in Kabul en een paar stille Finnen dragen dan ook niet bij aan het verhogen van de "feestvreugde".Wel heel goed om te horen dat jullie met het stukje eigen initiatief in de vorm van die presentatie de boel wat spannende hebben kunnen krijgen!
    Als wij hier weer eens 30gr.+ hebben zit jij voortaan met een jas aan denk ik.
    Neem aan dat het ook qua temperatuur in Sri Lanka ook wel aangenamer zal zijn.
    Groetjes, ook aan Maja en fijne tijd gewenst , Gijs en Elly
  6. Harry van Roekel:
    8 augustus 2013
    Hallo Jaap,
    Wat een geweldig verhaal zeg. Heb je nu ook het idee dat wat jullie hebben gepresenteerd wordt overgenomen door de diverse onderdelen?
    Groet,
    Harry
    Ps. Een beetje naast je schoenen lopen mag natuurlijk wel als je een privé Jet tot je beschikking hebt
  7. Maarten:
    9 augustus 2013
    Weer genoten van je verhaal Jaap.
    Ik ga me op de lijst laten zetten voor Georgië.
    Mooi land Sri Lanka. Ik was er 5 dagen weg toen de Tsunami kwam!
  8. Harry van Roekel:
    26 augustus 2013
    Ik lees net in de krant dat de laatste politietrainers terug zijn uit Kunduz. Je bent dus weer thuis?
  9. Jan Schut:
    1 september 2013
    Hoi Jaap,

Ik lees net dat je vakantie hebt gehad met Maja. Leuk, ik hoop dat je het naar je zin hebt gehad. Blijf je in Kabul/Kunduz of zit net als bij de militairen jouw missie er bijna op?

Heel veel groeten uit Lunteren
  10. Timen:
    2 september 2013
    hai Jaap
    tijdje niks van me gehoord wegens probleem met de pc.
    D'r-s weer veel gebeurd en zul je nu wel uitgerust naar de eindstreep gaan (nov.)
    Zeker is dat je een goeie vak. heb gehad,TOCH.
    Het vliegen zal je zo langzamerhand wel gaan vervelen, behalve de heli!!
    Is dat niet iets voor een fam. uitje? Lijkt me gaaf!!!
    Tot horens???
    Gr I & T
  11. Maarten:
    8 september 2013
    Hee Jaap,
    Wanneer krijgen we weer een verslag?
    Stay safe,

Maarten
  12. Onno:
    25 september 2013
    Ey Jaap ... ik zat zo te denken he, ...je daar zal onderhand wel gek worden van al die sorry's, verontschuldigingen en distantiëringen van de "gematigde moslims" aldaar n.a.v. Nairobi? ... of...?
  13. Maarten:
    5 oktober 2013
    Zeg stofhapper, laat je nog eens wat van je horen???
    Je maakt toch nog wel wat mee?