Van allles wat

16 mei 2013

Inmiddels weer volop in bedrijf. Er is het een en ander gebeurd wat het vermelden waard is.

Dit wordt mn laatste update voor mn verlof. Ik vertrek op 4 juni naar Kabul om op 6/6 uit te vliegen naar NL. Heb nu écht zin om weer naar NL te komen. Van 6 januari tot 6 juni níet in Nederland blijkt toch wel een lange tijd.

Enkele weken geleden werd een vd collega’s aangesproken over het feit dat de brandweer (HIER ONDEREEL VD POLITIE)  prachtige brandweerauto’s hadden, geschonken door de Amerikanen. En inderdaad prachtig waren ze.Nieuw, supermodern en, inderdaad, 8 cilinders en 7,2 liter heb je toch minimaal nodig (!!??) Het enige probleem was dat de manschappen (politieagenten annex militairen annex brandweermannen) geen idee hadden hoe zie die apparatuur moesten bedienen. De brandweermannen zijn het ene jaar brandweerman en het volgende jaar politieagent bij de grenspolitie, op een checkpoint, bij verkeerpolitie of bij de recherche. Alles te maken met de Tashkill waar ik het eerder over heb gehad.

Zo vulden ze de watertanks (5000 ltr!!!!) met emmertjes water. Ze hadden geen idee hoe de pompinstallatie vd auto’s werkten. Middels de contacten met de Duitse militairen werd er een spoedcursus geregeld waarbij hen het een en ander uitgelegd werd. Zo werden de auto’s weer op orde gebracht omdat bepaald, essentiele slangen, niet meer aanwezig waren. Vermoedelijk leek het iemand vd brandweer wel handig om daarmee de tuin te sproeien thuis oid.. Ze hebben 3 auto’s en elke cursusdag kwamen ze met een andere zodat deze weer keurig afgetankt  (!!??) en op apparatuur aangevuld werd.

Na afloop vd cursus een ceremonie met een certificaatuitreiking. Toch een positieve bijdrage want nu kunnen ze dus blussen as dr wat is te blussen!!Brandweer Kunduz

Dan ‘mijn’ project. Van 6 naar 2 naar 11 leden. Het kan verkeren.

Vanaf, pak um beet, januari had ik een team van 6 PeM leden. Vanwege de Tashkill bleven daar op een dag nog 2 leden(!!) van over. Nadat ik mij daar ambtelijk boos over had gemaakt kwam er toch wat beweging in met als uiteindelijk resultaat dat we nu 11 leden hebben. Een generaal, 5 leden, 3 juristen, een chauffeur(natuurlijk moet dat met een generaal) een een logistiek medewerker (klusjesman).

De dag voor het kroningsfeest samen met onze senior-mentor naar de politiechef(GENERAAL1) van Kunduz. Naast wat zaken die door haar met hem geregeld moesten worden was dit een gelegenheid  voor mij om ook het PeM nog een keer ter sprake te brengen en het belang aan te geven van het PeM project en het team te behouden zoals deze nu is. Verder heb ik nog een keer de naam van de , gedeeltelijk, invalide collega laten vallen en mijn hoop en vertrouwen uitgesproken dat deze bij het team blijft.

Nieuwe Pem team1

Om het team een beetje te leren kennen een Afghaanse lunch georganiseerd waarbij ook de plaatsvervangende polite chef aanwezig was. Voor die tijd ook met hem nog wat afspraken gemaakt over onze gedachten hoe het een en ander het beste vorm te geven.

Pizza met Kolonel

Bovenstaand een lunch in de pizza van "onze"compuond met de plaatsvervangede politiechef(kolonelbaard), de generaal PeM (naast mij) en mn Duitse collega Lorre (wereldgozer).

Oh ja.....tijdens één vd vergadering bij ons op de compound met de plaatsvervangende politiechef(soort plaatsvervangend districtschef) het volgende:

Zo’n chef komt natuurlijk niet in z’n eentje gezellig even langs. Er zijn minimaal twee Ford Rangers bij om hem te beveiligen. Die Rangers (pickups) zijn volbewapend met 4 man acherop elke pickup.Verder natuurlijk 2 chauffeurs en een extra beveiliger. Die laatste 3 gaan dan met de chef mee de compound op. De rest blijft buiten staan wachten.

De laatste 3 maken vervolgens géén deel uit van de vergadering dus die wachten op hun beurt weer buiten de vergaderingsruimte. (Lijkt ingewikkeld allemaal maar als je het allemaal een beetje weet te visualiseren valt ut best mee(haha)).

Na de vergadering en nadat de mannen waren verdwenen bleek onze watervoorraad drastich te zijn verminderd. Wat bleek.............de 3 mannen hadden niet stil gezeten!!!!! Ze hadden mininimaal 20 treetjes water ‘geleend’!!!!!!!!!!!! Ook hadden ze ieder nog een biertje ‘geleend’. Dit terwijl collega’s hen meerdere malen cola, snoepjes, koekjes, flesjesd water etc. hadden gegeven. Blijkens een latere uitleg was de gedachten van deze mannen ' dat dat wel mocht omdat ze gast waren'(??????????!!!!!!!!!)

De generaal(chef PeM) heeft een schema gemaakt om in 15 dagen alle ‘ keyplayers’ te bezoeken. Na die 15 dagen komt hij met een definitief plan over hoe het team zal gaan werken. Afwachten dus.

Voor het kroningsfeest hadden wij als team een shirt laten maken..

De generaal1  had ook zo’n shirt gekregen en droeg deze onder zijn overhemd. Ik showde hierop mijn shirt door met een soort striptease move mijn overhemd te openen. Hierna  vroeg ik hem om samen op de foto te gaan met dat shirt . Dat wilde hij wel maar................zijn blouse uittrekken.......nee dat kon dus niet in het bijzijn van een vrouw. Vandaar de, ietwat verlegen blik van de generaal. Zelfs het tonen van het Eupol  teken op zn  linkerborst was teveel!!!

.De grote baas (links)

KRONINGSDAG

Dan natuurlijk de kroningsdag. Wij hadden op die dag een bbq georganiseerd en de GPPT (German Police Protection Team) uitgenodigd. In totaal waren we met een mannetje of 65.Een errug gezellige bbq. Zie de foto’s.Party kroningsfeestteam kroningsdagteam Kroningsdag

WEESHUIS

Twee Canadese collega's nemen binnenkort afscheid(einde missie). De vrouwelijke collega onderhield veel; contacten met het weeshuis. Wij hebben gezamenlijk ook een soort fonds opgericht waarin wij geld storten om dingen voor hen te kopen of reparaties te verrichten ed..

Als afscheid wordt er elke keer een film gemaat wat dan aan de vertrekkenden wordt aangeboden. Omdat deze collega veel tijd aan het weeshuis had besteed kon natuurlijk een scene op het weeshuis niet ontbreken.

Snoep mee, koekjes, kadootjes, schrijfmateriaal, kleding etc. mee en op naar het weeshuis!

Eerst een gesprekje met dee directeur over wat de bedoeling was én wat voor behoeften ze nog hadden. Dat was een hele lijst. Natuurlijk genoteerd en samen met de Nederlandse militairen gaan we een plan maken  om alle behoeften te vervullen vóór het vertrek van ons én de militairen. De foto's vertellen de rest.

Het weeshuissnoep weeshuissnoep weeshuisweeshuis1Weeskinderenzicht vanaf plateauOrphanage

De laatste twee foto's geven een beetje een idee van het plateau waar ook onze compound op ligt. De huisjes op de een na laatste foto zijn tegen de helling van het plateau gebouwd.

KEUKEN POLITIEBURO 3:

Tijdens een bezoek aan PoliceStation 3 had ik de gelegenheid ff in de keuken te kijken (letterlijk). De agenten hier slapen en wonen zo ongeveer op de buro's dus......moet er ook een keuken zijn. Ziet er goed uit(??!!)

Keuken PS3personeelkeuken PS3

Tijdens een training zag ik een student toch wel erg veel moeite doen om iets proberen te lezen. Ik had een leesbrilletje bij me en vroeg of dat misschien wat voor hem was. Er ging een wereld voor hem open. Hij heeft z'n bril niet meer afgedaan!!!!

Maakte niet uit hoe vaak ik hem heb proberen uit teleggen dat het een LEESbril was. Hij hield hem gewoon op.

Student met mijn leesbril

Echte afghanen1Met échte Afghanen

Inmiddels hebben we de gemiddelden van 38 graden per dag bereikt!!!!!!!!!!!! De temperatuur zal nog verder stijgen. Vorig jaar hebben ze een dag gemeten met 52 (!!!!!!) graden.

Zoals gezegd vertrek ik op 6/6/ naar nederland.  "Tot dan"!!!!!!!!!!!!!!!!!

1. Netty:
    16 mei 2013
    Veel plezier in Nederland Jaap!!
  2. Terry:
    16 mei 2013
    We kunnen bijna niet wachten tot 6 juni !!!!!!!!
    Zit nu al te bedenken wat ik allemaal van je kan "lenen" als ik bij jullie te gast ben.
    Tot snel.
  3. Mel:
    Heyy Jaap!

Weer een erg leuk verhaal om te lezen:)
    Je kan wel een handeltje beginnen in leesbrillen, goed plan!!

Succes en alvast een goede terugreis!

X Mel
  4. Annie Oosterink:
    Hoi Jaap,
    Wat heb je weer veel meegemaakt. Vooral het weeshuis vind ik heel bijzonder. Groetjes en een goede thuisreis.
  5. Els:
    17 mei 2013
    Leuk dat weeshuis ! En geweldig verhaal en foto van die man met die leesbril ! Kan je wel een handeltje in beginnen ! Plezier in Nl
  6. Maarten van der Kolk:
    20 mei 2013
    Mooie verhaal weer Jaap! Ik lees dat je ENORME sprongen voorwaart heb gemaakt met PeM, ik had niet anders verwacht van je!
    Ik was al een keer aan dat bureau met die brandweerwagens geweest en ze vroegen mij als politieman of ik de brandweermannen op wilde leiden!
    Vraag me wel af hoe jij nu nog wat kunt lezen?
    Je bent nu ook al dik over de helft, gaat echt snel he?
    Mazzelllll uit Den Haag
  7. Manou:
    25 mei 2013
    Hey Jaap!!
    Je zit absoluut niet stil lees ik, super leuk om te lezen...
    Volgens mij zullen ze Jaap Schimmel niet snel vergeten heb ik het idee!!!

Nou hier ook niet hoor.... We wachten met smart op je!!!!!!
    Heeft veel te lang geduurd nu.

Goede reis alvast.

Liefs ons
  8. Maarten van der Kolk:
    27 mei 2013
    PROTEST!
    Ik wil nog een update voor je vertrek naar Nederland op 6/6!
    Veel te leuk om te lezen!
  9. Timen:
    28 mei 2013
    Hoi Jaap
    Mooi verhaal, al met al erg druk, dus zul je wel aan je verlof toe zijn!!
    De temperatuur gaat hier flink omhoog, wat dat betreft geen grote omschakeling.(ha,ha)
    Hoop je snel te spreken.
    Groetjes
  10. Maja:
    2 juni 2013
    Daar blijven dus die brillen die ik op stuur. . . . . . . . . . .
  11. Maarten:
    11 juli 2013
    Hee Jaap, waar blijven de verhalen?