Vakantie en vervolg

15 april 2013

Op 14 maart vanuit Kunduz vertrokken naar Kabul met de Eupol vlucht. Normaal duurt de vlucht Kunduz-Kabul ongeveer 45 min.. Nu ongeveer 6 uur!!! De zogenaamde melkboerroute (omdat je zo vaak stopt) wordt gevolgd.  Van Kunduz naar MeS dan naar Chagcharan vervolgens Herat en dan Kabul.

Dan een paar dagen 'hangen' in Kabul. 17 maart vertrek naar Dubai!!!! Mooi op tijd mn bedje uit(05.00 uur) om vervolgens naar vliegveld gebracht te worden. Inmiddels had ik gehoord dat je met je diplomatenpaspoort gebruik kon maken van de VIP lounge op het vliegveld. Ik had daar al een keer eerder gezeten maar toen geen gebruik gemaakt van alle faciliteiten. Nu dus wel! Met mn bagage aangemeld en deze vervolgens afgegeven. Als VIP wordt hierna alles prima geregeld; bagage wordt ingecheckt voor je en de boardingpas wordt gebracht. Thee en/of koffie wordt ingeschonken en op het moment dat het vliegtuig zo ongeveer gaat vertrekken wordt je met een busje opgehaald en naar het vliegtuig gebracht.

Wat wel jammer is dat je je vanaf dat moment weer onder het 'gewone' volk moet gaan begeven (economy class). Ik moet zeggen; het went snel om VIP te zijn!!!!

Dan naar Dubai om daar en in Oman vakantie te gaan vieren.

De eerste dag was ik daar alleen. De volgende ochtend zou Maja aankomen.

Deze reislogger ben ik begonnen om over mijn ervaringen etc. in Afghanistan te berichten. Niet over vakanties dus.

Tóch ga ik even kort melding maken van onze vakantie.

Eerst 5 dagen Dubai. Bijna alle belangrijke en bijzondere zaken gezien. Wat een belachelijke rijkdom en geldsmijterij, Vervolgens met een gehuurde auto naar Oman (musandam). Daar een dag met een originele dhow gevaren door de fjorden. Prachtige dag met dolfijnen om de boot.

Vervolgens een dagje rijden om via de Arabische Emiraten wéér naar Oman te rijden. Uiteindelijk via Muscat landinwaarts gereden waar we een nachtje doorgebracht hebben in de woestijn (desert camp). De dag daarna in een Wadi(soort oase). Prachtig!

Daarna naar Nizwa. Zoals ik al meldde; even kort melding maken van onze vakantie. In voorgaande paar zinnen zit een dag of 10 verwerkt (ik kán wel kort van stof zijn).

Vervolgens via Abu Dhabi waar we, omdat we maar één dag hadden, met een bustoer de stad hebben bekeken. Voor zover mogelijk nóg meer belachelijke geldsmijterij. Hierna weer terug naar Dubai.

Rolls Royce (zilver)"gewoon"een zilveren Rolls Royce!!!!!!Buj KhalifaBurj KhalifaBurj El ArabBurj Al ArabWhite SandsWhite Sands

Heerlijke relaxte vakantie en bovendien veel gezien. Maja vertrok op 5 april weer naar NL en ik de volgende dag naar Kabul. Toch wel een rare ervaring om zo 'uit elkaar' te gaan.

Vanaf 7 april weer bezig met o.a. PeM. Dat loopt allemaal niet echt lekker.

Eind maart is de nieuwe Tashkeel verschenen. Tashkeel????????

De organieke sterkte van de korpsen in de Afghaanse provincies. Elk jaar (!!!) verschijnt een nieuwe TK. Het moge duidelijk zijn dat dit nogal wat onrust veroorzaakt omdat een afdeling zomaar uitgebreid of ingekrompen kan worden. Politiemensen kunnen dan zomaar zonder werk komen te zitten of verplaatst worden naar de andere kant van het land.

Voor de PeM heeft dit ook weer consequenties. We hebben een team van 6 man. Drie van hen moeten het team nu verlaten omdat ze niet de goeie rang hebben!! Ze hebben dus nu alle opleidingen gehad die ze hebben moeten maar geen baan meer bij de PeM.

De, gedeeltelijk,  invalide collega van de PeM mag nu wel blijven. Dat is dan mn persoonlijke succesje. De man is vreselijk blij!!!!!!

Nu dus met name bezig om de drie bij het team te kunnen houden. Dus lobbyen, bellen, schrijven, bellen, mailen etc.. Hopelijk horen we komende week (inshallah) of de drie mogen blijven of dat er ‘ gewoon’ 3 anderen gaan komen. Ondertussen wordt er dus geen enkele vooruitgang geboekt (weer inshallah).

Black HawkBlack HawkToch wel stoer!Ach.Brancard Black HawkIn de BH op brancardNed. Eupol voor Black HawkNed. Eupollers voor Black Hawk

Op onze vrije vrijdag 13 april konden we een dagje mee met de Amerikanen. Een collega van ons had een helicoptercmdt gesproken die graag een evacuatieoefening wilden gaan doen. Wij, Eupol, aangevuld met een aantal Duitse militairen zouden prima als figuranten kunnen dienen.

Een mooiere gelegenheid om met een Black Hawk helicopter te kunnen gaan vliegen was er niet!!!!!!

Wat een prachtig apparaat!. Liggend op een brancard de helicopter in en dan, terwijl je met je hoofd voor de geopende deur ligt, de lucht in. De fotos’ spreken voor zich!!!!!

PRACHTIG!

Nou het heeft ff geduurd voordat ik weer wat te melden had. Ben zelf ook errug benieuwd wanneer mn volgende verhaal uit gaat komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1. Netty:
    hoi Jaap,

Wat een prachtige "stoere" foto's
    Leuk om weer wat van je te horen!!
  2. Annie Oosterink:
    15 april 2013
    Hoi Jaap, We vroegen ons al af of er nog wat gebeurde daar. Ik wist niet dat je op vakantie was. Geweldig, ook voor Maja. Van Bertus hoorde ik dat je er even tussenuit was. Leuk weer wat van je te horen en dan nog wel met zulke stoere foto"s.
  3. Bertus en Ankie:
    15 april 2013
    Wat geweldig Jaap, dat die (invalide) politieman toch zijn baan behouden heeft. Iets minder bescheidenheid lijkt me hier wel op zijn plaats. Je bent voor hem gegaan. Dit zou je hele uitzending al de moeite waard maken, zei je indertijd. Nou dat kan dus niet meer stuk. Met hem een keer lekker doorzakken en het succes vieren zal er wel niet inzitten. Dus moet je je zelf maar eens lekker kietelen of......??
    Zo'n BH ziet er spectaculair uit. Wat maakt hem zo bijzonder of speciaal in/voor dat gebied?
  4. Terry:
    Hey Jaap,
    Jouw missie is voor ons achterblijvers nu al geslaagd; je blijkt tegenwoordig ook iets kort en bondig te kunnen vertellen (vakantieverslag) !!!!!!!!
    Hou dit vast...............
  5. Els:
    16 april 2013
    Mooie en leuke foto's Jaap en het duurde even maar ik heb nu het goede linkje te pakken. Succes en plezier verder daar...
  6. Jan Schimmel:
    18 april 2013
    Hoi Jaap,
    Wat een geweldige belevenissen maak jij toch mee en dat toch dankzij de Nederlandse staat die zo goed is om die arme Afghanen bij te staan. Maar ook fijn dat Maja ook haar deel hierin meekrijgt.
    gr. Janny en Jan
  7. Maarten van der Kolk:
    6 mei 2013
    Mooi verhaal weer Jaap!
    Ben nu al nieuwsgierig naar de volgende!