Stof happen all the way

12 november 2012

Hallo allemaal,

Na enig  acclimatiseren mn eerste berichtje.

De eerste indrukken zijn achter de rug.

Op de 7de vertrokken.    Hier had ik lang naar toegeleefd.

Door Maja, Tesco en Jose werd ik naar Schiphol gebracht.  Manou, Yaniv en Yara kwamen vanuit Haarlem.

Verder zou Krijn Bok(Coordinator Internationale Betrekkingen) en diens vervanger Bert Visser komen. Hier was ik dus van op de hoogte. Wat ik niet wist was dat Manon Bodoux, Ed van Wijngaarden en Erik Wesselo, van en namens de VP, daar ook zouden zijn. Ik moet zeggen dat ik dit écht heel leuk vond. Het geeft je toch een gevoel van waardering  en belangstelling voor datgene wat je gaat doen.  De andere vertrekkende missiegangers hebben mij hier ook over aangesproken en misten toch dit onderdeel vanuit hun korps. Dank daarvoor!!!

Herman en Marloes werden door ons ingehaald op de A1 richting Schiphol. Ook zij kwamen, als verrassing,  naar Schiphol.

De volgende verrassing stond te wachten bij de vertrekhal .......Pim!!!! Hij zocht een plekje om een bakje koffie te doen, zei hij. Dan is het eigenlijk ook wel logisch dat je vanuit Friesland op Schiphol terecht komt (!!??)

Na het verrassingsfeest  van zaterdag de 3de en die dag met Tesco, Manou en José kan ik alleen maar dankbaar zijn !!!!!!!!!!!!!!!!! Nogmaals allemaal hartstikke bedankt dus!!!

In de vertrekhal komt dan het moment vanafscheid nemen. Ik moet zeggen dat ik wel een brok in mn keel had toen ik wegliep.

Dan het vertrek. Eigenlijk liep alles op rolletjes. Met de A380 van de Emerates naar Dubai. Wat een prachtig vliegtuig!!. Het enige dat je hoort is de airco! Onvoorstelbaar.  Gestrekte beentjes, lekker filmpje kijken en  heerlijk eten.  In Dubai een paar uurtjes wachten  en dan met Safi Airlines naar Kabul.  Tóch effe iets anders als de Emerates; een stoel waarvan de rugleuning niet werkt,  heel veel herrie en een uurtje of 3 in één en dezelfde houding omdat er onvoldoende ruimte is om je te bewegen. Maar goed, om een uur of 07.00, plaatselijke tijd, in Kabul. Eindelijk!!!!!

Op Kabul airport stonden een aantal collega’s die wij kenden van onze opleiding ons al op te wachten.

Omdat ik jarig was op de 8ste, dag van aankomst, werd mij een klein ingepakt kado overhandigd met de tekst “Hiep hiep hoera”. De inhoud: Een Heineken biertje!!! Hartstikke leuk!!!!

Vervolgens naar Green Village, ons voorlopig onderkomen , in Kabul.

Een tijdelijke kamer delen met Frans, met wie ik ook de gehele opleiding doorlopen heb.

Daarna naar HQ (hoofdkwartier) om een hele rits formulieren in te gaan vullen, een rondleIding te krijgen en een ’safety briefing’.

Dan weer terug naar Green Village (GV).

Bij het heen en weer rijden van HQ naar GV(ongeveer 5 km), de eerste kennismakingen met het verkeer in Kabul. De enige verkeersregel die geldt is dat die er niet is!

Werkelijk onvoorstelbaar; auto’s tegen het verkeer in, voetgangers, bedelaars, paarden, ezels, werkelijk alles wat beweegt komt je tegemoet van links, van rechts, achteren en van voren.

Een brutaal mens heeft hier de halve wereld (heb ik ff mazzel).

Na aankomst GV even rustig bijkomen; douchen, bakje koffie en een uurtje liggen.

Op donderdagavond is de Nederlandse bar (seven-eleven) open. Vrijdag is nml de enige vrije dag!

Gezellig kennismaken met de Nederlanders van het contingent (bij binnenkomst weer een ‘lang zal die leven, hiep hiep hiep in de gloria’).

Vrijdag relax dag en rondkijken  op GV. Er zijn een aantal  winkeltjes van locals, een supermarkt(je), een bakker, een zwembad, Chinees restaurant, afhaal pizza, fittness ruimte, sauna etc..

Wel goed voor mekaar dus. Ook wel nodig want je kunt hier dus niet even gezellig het kamp aflopen  om boodschappen te gaan doen of een bioscoopje pakken.

Na een gezellige avond op zaterdag weer bureaucratische en administratieve handelingen(Pffffffffffff).

Dan de zaterdagnacht. Om een uur of 23.00 naar bed.  Frans hoeste en kuchen, moi idem dito.

Middenin de nacht naar buiten omdat we ‘gewoon’ geen lucht kregen. Bij het snuiten van onze neuzen zagen we de oorzaak. Onze tissues waren zwart van de zooi die we inademen de hele dag. Onvoorstelbaar de smog in deze stad. De Kabul river is een open riool zonder water. Het schijnt dat de Russen het één en ander kapot gemaakt hebben waardoor er geen water meer in de rivier stroomt met als gevolg dat de uitwerpselen van de Kabularen(?) na door de zon te zijn  uitgedroogd door de wind de atmosfeer in worden geblazen. Verder  wordt overal de fik ingestoken wat warmte oplevert zodat ook dit de luchtgesteldheid niet ten goede komt. Ik heb het dan nog niet eens over de voertuigen die behoorlijk wat koolmonoxide uitblazen. Mocht één en ander niet voldoende zijn om de atmosfeer te verpesten dan doet moeder natuur daar nog een schepje bovenop met zeer fijne stof. Lekker hier dus, wat dat betreft.

De rijopleiding was zondag en maandag.

Fantastisch om met zo’n prachtige Mercedes Benz 4wd rond te torren. Zes cilinders en ik weet niet hoeveel pk’s knallen 5500kg(!!) vooruit of het niks is.

Door Kabul rijden  met zo’n apparaat is een belevenis op zich. Verder is het natuurlijk mooi om  iets van Kabul te zien. Nou ja mooi,  je ziet ook mega veel ellende. Dat allemaal door de raampjes van die dikke mercedes. Wat een contrast!!!

Vrouwen in burka met baby’s in de armen die tussen de files door aan het bedelen zijn(in de stof en smog), bedelaars, gehandicapten, kinderen. Het is écht schrijnend om te zien en te beseffen dat je er niets aan kunt veranderen of doen. Uit veiligheidsoverwegingen mogen we de auto niet uit.

Onze instructeur heeft ons wat bijzondere plekjes laten zien in Kabul. De meest indrukwekkende was toch wel ‘pool hill’’.

Boven op een heuvel hebben de Russen een zwembad gebouwd voor de Afghanen om te zwemmen  en te recreeren met een duikplank van 3 en van 5 meter.

De Taliban hebben hier een ander invulling aan gegeven. Het zwembad bleef zonder water en tegenstanders werden van de hoogste duikplank afgegooid.  De gruwelijkheden die zich hier in dit land  afgespeeld hebben en zich nog steeds afspelen, komt dan toch wel even erg dicht bij.

Inmiddels is het maandag geworden. We hebben een  lijstje gekregen over opleding die we nog mogen en moeten doen.

De laatste opleidimng is een 2 daagse powerpoint presentatiien op 16 en 17 december. Verder hebben we nog een 4 daagse vanaf 25 november.

Omdat ons werkterrein in Kunduz hebben we hier bij de leiding gevraagd of we niet eerder weg mogen. Hier is tenslotte geen werk voor ons.

Op de 14de vliegen we naar Kunduz en daar gaat ons echte werk dan beginnen.

Zie de foto's

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maja:
    19 november 2012
    Hey echtgenoot, hier van mij even een reactie op je eerste verhaaltje. Het is wel leuk iid als je dat een beetje up to date kunt houden en wat MEER foto's plaatsen aub !!!!! Want daar ben ik gek op. Ik ben benieuwd wanneer je weer tijd hebt en de mogelijkheid van internet. Misschien als jullie weer in Kabul zijn. Voor mijn gevoel ben je al weeeeken weg en duurt het nog een eeuwigheid voordat je weer terug bent. Heb mijn ritme nog niet gevonden in mijn eenzame bestaan. Het is wel erg wennen. Maar dat zal wel goed komen. Ik mis het zelfs dat je op de bank voetbal zit te kijken . . . . . . . . . . . . . .
    Dikke kus
  2. Annie Oosterink:
    Hoi Jaap,
    Wat een ervaring zeg. Ben en ik wensen je het beste in het werkgebied.
    Je hebt nu ook ervaren wat er in dat land allemaal mis is. De luchtverontreiniging is natuurlijk heel erg, maar wat je vertelde over het zwembad dat de Taliban gebruikt voor iets anders dan in te zwemmen, is wel heel heftig. Jaap het allerbeste, we horen van je.
    groet
    Annie
  3. Annie Oosterink:
    Hoi Jaap,
    Wat een belevenissen daar zeg. Wel heftig om te lezen dat de Taliban het zembad wel voor hele andere doeleinden gebruikt als zwemmen.. Fijn dat je nu op je werkplek bent en dat het eigenlijke werk nu kan beginnen.
    We wensen je het allerbeste en tot ziens, we horen van je.
    groet
    Annie
  4. Chantal Kleinegris:
    Ha Jaap,

jeetje wat een belevenissen allemaal!! Wel blijven schrijven hoor want het is super leuk om te lezen! Veel succes en een dikke zoen
  5. Bertus en Ankie:
    20 november 2012
    Wat een verrassing Jaap, dat je vanmorgen zo onverwacht op mijn werk belde. Het blijft vreemd zomaar even uit Afghanistan te worden gebeld en dan net zo duidelijk alsof je vlakbij bent. Boeiend om zo een stukje van de dramatische en traumatische geschiedenis van zo'n verscheurd en corrupt land te horen. Spreek je ook nog Afghanen (politie) zelf over hun situatie en hoe zij dit beleven? Worden jullie op de hoogte gehouden van de politieke situatie in de regio c.q het land?
    Je zou donderdag naar Kabul vliegen, heb jij (jullie) dan een speciale training? Ik hoop nog veel te lezen over alles wat je zIet, ervaart en meemaakt op dit wel heel specifieke stukje op de wereldbol.
    Hartelijke groet van ons
  6. Terry:
    Hey Jaap'
    Leuk om te lezen hoe het je vergaat daar. Ik heb Maja al drie keer huilend aan de lijn gehad omdat ze je zo mist !!! (leugentje om bestwil mag toch).
    Maak er wat van en hou dit blog een beetje bij zodat wij allemaal mee kunnen genieten van je belevenissen.
    Groetjes Anet en Terry
  7. Onno:
    Ey Jaap,
    Zo te lezen heeft de verveling nog niet toegeslagen, en gelijk bij aankomst op het vliegveld al aan het bier... Voor de rest al die ellende die je daar ziet maar een beetje relativeren, zoals dat zwembadverhaal met die Afghaanse versie van "Sterren Springen"; niet te lang bij stil blijven staan, dan ga je het daar vást redden.
    Het beste daar, we horen weer van je ! Grtz
  8. Erik Wesselo:
    21 november 2012
    Hoi Jaap. Je net even gesproken over de telefoon. Grappig dat de verbinding beter is dan dat ik ben vanuit het APU. Ik ga de collega's op de hoogte stellen van je blog zodat ze ook jou verhalen kunnen volgen. Fijn dat de lucht in Kunduz normaal is. Het lijkt mij echt als je constant in Kabul zou moeten rondlopen en die troep daar zou moeten in ademen dat je je een beetje zorgen zou moeten gaan maken over je gezondheid. Gelukkig is dit nu niet zo. Groet Erik
  9. Pjotr:
    24 november 2012
    Hey Jaap. Succes met je 4-daagse. Daarna kan het echte werk beginnen! Het lijkt me idd wel indrukwekkend om al die ellende te zien. Mooi dat je door je aanwezigheid daar iets kan doen aan al die ellende. Respect. gr. Pjotr.