Cursus PeM

7 februari 2013

Op zaterdag 2 februari 2013 begon eindelijk de cursus Community Policing (Police e Mardumi).

6 cursisten, een tolk, mijn Duitse collega Lorentz(Lore) et moi.

Lore en ik hadden, vanwege de lock down, ruim de tijd gehad ons voor te bereiden. De eerste dag, nou ja dag, start cursus om 09.00 uur en einde is 12.00 uur(??!!). De eerste dag begon dus met een half uur te laat komen door de cursisten en met hen in te schrijven. Formulieren invullen en deze vervolgens opsturen naar Kabul voor het verkrijgen van budget voor deze leerlingen (reiskosten, koekjes, koffie etc.).

Korte uitleg onzerzijds over de inhoud van de cursus en..............de dag was weer om.

Zondag, weer een half uur te laat !!!. We hebben ze toen toch maar even meegegeven dat dát niet de bedoeling is en dat 09.00 uur ook in Afghanistan 09.00 uur is!!!! Dit werd op maandag en de daaropvolgende dagen in ieder geval begrepen. ( Toch wel lekker als er een keer naar je geluisterd wordt)

De cursisten zijn mega enthousiast!!! Blijven aan het opschrijven, knikken en dankjewel zeggen. Vragen veel en zijn 'heel erg bij de les'. Wel errug leuk om mee te maken. We proberen ook zoveel mogelijk om interactief bezig te zijn. (Discussiegroepjes ed.) Proces-verbaal opmakenDSCN0391Aandachtige luisteraars

(aandachtige luisteraars)

Na de les op maandag reden we om een uur of 13.00 uur terug naar de compound. Bij de ingang aangekomen zijn een aantal checkpoints en erg hoge drempels. Dit om te voorkomen dat een voertuig naar binnen kan komen zonder totaal aan barrels gereden te worden.  Op het moment dat wij naar binnen reden zagen we uit tegengestelde richting een kar aan komen. Deze kar, 2 wielen en een plank, werd voortgeduwd door één man. Het regende en de man had moeite om de kar over één van die hoge drempels te krijgen. Eerst duwen, toen trekken en uiteindelijk lukte het hem om de kar er over te krijgen. Lore en ik bekeken dit en dachten allebei hetzelfde (bleek later): "Dit kan toch niet waar zijn!!!!!!!!!!!!" Toen de kar, zo ongeveer, naast ons was bleek ons dat wat wij dachten wél waar was. Op de kar lag een lijk onder een jute zak!!!!! Niemand die zich daar verder druk over maakte. De checkpoints niet, de leiding van de compund ook niet ( we hebben het toch maar ff gemeld). Onze compound ligt vrij afgelegen dus de kar moest nog een paar kilometer, door de regen, over de weg verplaatst worden. Ach ja...................het is hier nét een pietsie anders als in Nederland.

Op dinsdag gaven we een Scenario Based Training (SBT). Kunduz is de eerste, en tot nu toe enige Field Office die deze lesmethode toepast en daarmee ook nog veel waardering oogst in Kabul en daarbuiten (DenHaag!!!).

SBT ik ben een winkelierBriefing

(2 wijkagenten, tolk, en             Briefing

winkelier(?))

Wij hadden het hele PeM team van Kunduz in de klas en ook de majoor. De majoor krijgt een scenario voorgeschoteld en mocht daar naar handelen (briefing, de-briefing, rapportage) De teamleden kunnen hun 'skills'op het gebied van contact maken, creativiteit, het stellen van de juiste vragen, probleemoplossend werken etc., tonen. Casus was een winkelier waarbij in de pauze door scholieren snoep uit zijn winkel werd gestolen

De dag, ochtend, vloog om.

Op woensdag de evaluatie van de SBT. Vervolgens met het team een discussie aan gegaan wat de plannen van hen waren om met de wijkpolitie voet aan de grond te krijgen binnen de gemeente Kunduz, de politie én evt verder in de provincie.

Ze wilden heeeel erg veel en vergaten dat ze maar met z'n vijven zijn. De plannen die ze hadden zou je met 80 man nog niet uit kunnen voeren. Maar.....wél plannen nu nog plannen. Dat is toch wel vrij lastig voor ze. We proberen ze er op aan te sturen dat ze één project vinden wat, binnen redelijk termijn, uitgevoerd kan worden en succesvol kan zijn. Vervolgens was de dag alweer om.............

Op donderdag kwam een collega van Eupol iets vertellen over anti corruptie (verplicht onderdeel binnen alle cursussen). Vandaag een extra cursist (!!) Marzia had haar 5 jarige neefje meegenomen omdat er geen oppas voor hem was. Dus tekenpapier, stiften, een foto en heeeel veel koekjes en snoepjes. Het mannetje is 5 maar lijkt  niet ouder als een jaar of 3 (zo klein). Hoe dan ook; vandaag heeft hij genoeg calorien binnen gekregen. tekenlesLore/neefje en ?

Voorbeelden te over mbt anti- corruptie binnen Afghanistan. De generaal(korpschef/districtschef) die nu in Kunduz zit is een maandje of 3 geleden hier begonnen. Door hem werden een kleine 100 vriendjes meegenomen voor posities binnen de politie. Gevolg was natuurlijk dat een kleine 100 man hun posities verloren zagen gaan!!!!!!!!!!!!!

Verder vertelde één van de cursisten dat hij 2 jaar geleden werkzaam was bij Special Forces. Hij moest de beveiliging verzorgen van een belangrijke meeting,

Op een bepaald moment drong een suicider de beveiliging rennend door. Samen met een collega probeerde hij te voorkomen dat de suicider het gebouw van de meeting zou bereiken. Dit lukte!!! De suicider blies zich voortijdig op. Zijn collega was op slag dood en hij zwaar gewond. Nou zou je zeggen; "Lekker gewerkt" met een beloning als gevolg. Niet dus. De man is inmiddels gehandicapt, kan zijn baan bij de special forces niet meer uitvoeren en moet eerst maar laten zien wat hij nog wél kan doen voor de politie. Gedurende die periode...............GEEN salaris.

Tis hier net ff anders als in Nederland!!!!!! By the way, we gaan wel proberen om via onze kanalen de generaal te contacten met dit verhaal in de hoop de positie van de student daarmee te kunnen verbeteren. Inshallah.

Verder hebben we de groep als een soort opdracht meegegeven om iets concreets te bedenken waarmee we als project van de PeM aan de slag kunnen. Ben benieuwd!!

Vandaag, donderdag7 februari wéér een mega explosie/aanslag middenin Kunduz. Geen gewonden of doden dit keer. Voor ons betekent het in ieder geval weer "lockdown'.

Hopelijk volgende week niet meer.

1. Terry:
    8 februari 2013
    Goed bezig Jaap. Beetje improviseren zo hier en daar, maar het moet ook niet te makkelijk gaan natuurlijk.
    Succes en groetjes uit Friesland.
  2. Maarten van der Kolk:
    10 februari 2013
    Mooi verhaal Jaap, doe het team de groeten van me!