Delegatie Opstelten

15 februari 2013

Vorige week de PeM cursus afgerond met alle daarop volgende paperassen.

Vervolgens stond alles bij ons in het teken van de komst van minister Opstelten, Gerard Bouwman, de ambassadeur en hun gevolg.

Wij zijn maar met een kleine groep Nederlander, een mannetje of 10, en er moest veel geregeld worden. Vervoer, eten, koffie, locaties etc. etc..

Eigenlijk werkten we allemaal in de logistiek. Een Duitse en een Canadese collega hadden een Scenario Based Training verzorgd. Dit werd door de minister bezocht en is ook op tv geweest.

De 12de arriveerde het hele spul om een uur of 10.30 uur op het trainingscentrum.

Scenario Based Training

Frans, Ruud en ik hadden daar de koffie, gebakjes, tafels, stoelen geregeld.

Toen de delegatie arriveerde bleek al snel dat alles in een heel ontspannen sfeer verliep. Zowel Bouwman, de minister als de ambassadeur waren heel makkelijk benaderbaar

Frans, Frank, Ivo et moiLang gesprek met IvoIn gesprek met Ivo

Voor Frans, Ruud en mij was het rennen en vliegen de hele dag. Koffie moest gebracht worden naar een locatie die we eerst in moesten richten en vervolgens na de koffie weer op moesten ruimen. Daarna nieuwe koffie halen en op naar de volgende locatie. Echt politiewerk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

's Avonds hadden we een blokhut geregeld waar we met de delegatie rustig konden dineren. Frans en ik naar het bedrijfsresaturant om de containers met het, warme, eten op te halen. Zowel Frans als ik hadden zo'n container weleens gezien  maar dat was het dan ook wel. Vervolgens naar de blokhut (Weinstube)  om de komst van de delegatie daar voor te bereiden. Container uit de auto met de bedoeling het eten vast klaar te gaan zetten.

Maar ja, hoe gaat zo'n ding (container) open???? D'r zat een klep op dus....container rechtop zetten en klep open maken(leek ons op dát moment logisch). Nadat we de deksel, wat later een deur bleek te zijn, hadden geopend bleek dat we een foutje hadden gemaakt.De container stond op z'n kop met het gevolg dat een pan met jus leeggelopen was. Wat een puinhoop; de hele vloer van de blokhut onder de jus!!!!!!!!! Op dát moment kregen we een belletje dat de delegatie met een kwartiertje zou arriveren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tóch even een onrustig gevoel toen(haha)...............Als gekken met doeken de vloer schoongemaakt, de jus uit de container geleegd in een bloembak,het resterende gedeelde over het vlees gegoten, de container naar buiten, handen gewassen, zweet van het voorhoofd en vervolgens met een ontspannen glimlach een sigaretje gerookt met Gerard Bouwman van  de inmiddels gearriveerde delegatie. Pfffffffff.....was ff pittig, maar ook wel vreselijk lachen (achteraf),

De minister wilde het diner met de mensen van Eupol zónder journalisten ed.. Al met al zaten we ongeveer met 25 man in de blokhut. Echt heel gezellige kerel die Ivo.

Na het diner naar een Duitse bar op het kamp. Om een uur of 22.00 gaf de minister aan dat hij moe was en naar bed wilde (hij is tenmslotte ook de jongste niet meer). Tóch nog even snel een paar groepsfoto's gemaakt.

GroepsfotoAllemaal vd opleidin+Ivo

Al met al een hele leuke dag!!!!!

Woensdagochtend stond de vlucht klaar voor de delegatie en keerde de rust terug.

Donderdag zou onze field office commandant vertrekken naar Kabul en niet meer bij ons terug komen (nieuwe baan in Kabul). Dus een afscheidsfeestje. Oók heel erg leuk.

Als dank vor het werk van de dinsdag én omdat op donderdag er een nationale feestdag was voor de Afghanen kregen wij donderdag vrij. Vrijdag is onze vrije dag dus een soort lang weekend.

Het is nu die vrije vrijdag. Op een gegeven moment wat consternatie vanwege een grote rookpluim die we zagen. Als snel bleek wat er aan de hand was.

Ons kamp ligt vlakbij het vliegveld(200 meter) en op het vliegveld waren twee explosies geweest van 2 tankwagens die tot ontploffing waren gebracht. Het gevolg een TOTALE Lock down!!!!!!!!!!!!!!!  Poorten van het kamp dicht en Black Hawks (helicopters) die op en aan vlogen. 't Leek compleet oorlog.  Nu, een uurtje of twee later, is alles weer rustig.

We gaan zien wat volgende week op gaat leveren. Ben bang dat we veel op het kamp zullen zijn vanwege dreigingen dus..................?????!!!

1. Jan Schimmel:
    Hoi Jaap,
    Gisterenavond naar het journaaL gekeken omdat we dachten dat Opstelten zeker bij jullie zou zijn, maar geen Jaap op de TV.
    Voor jullie een leuke ervaring en je ziet maar, ook een minister is maar een gewoon mens. Het voordeel van zijn komst was dat je nu toch echt heel druk was. ( koffie en eten halen (toch jammer van de jus)
    Volgen de media stopt jullie opdracht per juni a.s toch wel pech, maar een
    mensen zou moeten blijven ter observatie dus misschien....
    Al met al erg spannend een toch ook wel gevaarlijk.
    veel sterkte gewenst.

Janny & Jan
  2. Terry:
    15 februari 2013
    Aparte ervaring erbij weer. Had op tv ook al naar die knappe kop van je uitgekeken, maar de regisseur heeft natuurlijk al het "ovebodige" er uit geknipt !!!!! Succes verder en maar afwachten hoe lang nog zeker ?
  3. Netty:
    hoi Jaap,

Erg leuk om je verhalen te lezen en heb erg moeten lachen om de container op z'n kop... Dat het jou moet overkomen ha ha. Veel succes daar verder!!
  4. Bertus en Ankie:
    Ha Jaap,
    Zeker ook meteen je weblogadres aan Ivo gegeven:-)????
    Voor de catering weten we in ieder geval vanaf nu, wie we daaroor moeten hebben! Jus verzorgen we zelf wel!.........
    Weet je nu al definitief of het voor jou ook afloopt in juni?
    Was het bezoek inhoudelijk ook nog interessant?
    Hopelijk hebben jullie weer snel je bewegingsvrijheid terug, anders wordt het veel skypen en mailen.

Groetjes, Bertus en Ankie
  5. Annie Oosterink:
    Hoi Jaap,
    Wat een gezellig verhaal, wij zagen het helemaal voor ons gebeuren, Jaap in paniek. Gelukkig kwam alles toch weer goed. De volgende keer als we een etentje hebben, ben jij voor de catering uitgenodigd. Het volgende verhaal is wat minder leuk, maar wel gelukkig dat de delegatie net was verdwenen.
    Hou je taai, we horen we van je.
    groet
    Ben en Annie
  6. Gijs en Elly van Keulen:
    17 februari 2013
    Hoi Jaap,
    Wat jij natuurlijk niet wist, was dat al het handelen rondom de ontvangst van een ministeriële delegatie een afsluitend onderdeel was van de cursus Community Policing.
    Voor de onderdelen creativiteit en improvisatie hebben jullie goed gescoord.
    Het onderdeel catering vraagt nog enige aandacht - extra lesje "container openen"
    Prachtig verhaal over de jus in de bloembak! Zo veel jus is toch niet goed voor meneer Opstelten.
    Als ik de verhalen allemaal zo lees moet dit toch wel een unieke ervaring zijn in je politie carrière, niet zonder gevaren maar toch iets om nooit meer te vergeten!
    Veel sterkte gewenst en vooral goed uitkijken,

Groetjes Gijs en Elly
  7. Maja:
    19 februari 2013
    Nou, dat van die jus verbaasd mij niets hoor.
    Dat verder alles goed gegaan is verbaasd mij dan weer wel . . . . . . . .
  8. Maarten van der Kolk:
    5 maart 2013
    Mooi verhaal Jaap! Ik blijf het volgen.
    Stay safe!